Πέμπτη 15 Σεπτεμβρίου 2016

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΆ ΠΡΟΓΡΆΜΜΑΤΑ ΤΟΥ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟΥ ΚΑΙ ΕΘΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – ΘΡΑΚΗΣ(ΛΕΜΜ-Θ) ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΊΟΔΟ 2016 - 2017

ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟ ΚΑΙ ΕΘΝΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ-ΘΡΑΚΗΣ
ΝΕΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

3 Οκτωβρίου – 21 Δεκεμβρίου 2016

Δευτέρα
09:00 – 11:00: «Άλεθε, μύλε μ’, άλεθε» (αφήγηση παραμυθιού5€/παιδί
για παιδιά νηπιαγωγείου και των τριών πρώτων τάξεων Δημοτικού (2 τμήματα)
10:00 – 12:00: «Μυλογυρίσματα Παραμυθιάσματα» (αφήγηση παραμυθιού) 5€/παιδί
για παιδιά των τριών τελευταίων τάξεων του Δημοτικού (2 τμήματα)
11:00 – 12:30: «Μύλος είναι και μιλάει, φορεσιά και τραγουδάει» (θεατρικό δρώμενο) 5€/παιδί για παιδιά νηπιαγωγείου και των τριών πρώτων τάξεων Δημοτικού  (2 τμήματα)                                                          
ή          
«Τι έχει φτερά και δεν πετάει, ποιο το ρούχο που κανείς μας δε φοράει;»  5€/παιδί
 για παιδιά των τριών τελευταίων τάξεων του Δημοτικού (2 τμήματα)
                                                                
Τρίτη
09:00 – 11:00: «Μ’ αστέρια στον ποδόγυρο» (αφήγηση παραμυθιού)  5€/παιδί
για παιδιά νηπιαγωγείου και των τριών πρώτων τάξεων Δημοτικού (2 τμήματα)
10:00– 12:00  «Απ’ την άκρη της κλωστής ως την άκρη της γης» (αφήγηση παραμυθιού)  5€/παιδί για παιδιά των τριών τελευταίων τάξεων του Δημοτικού (2 τμήματα)
11:15–12:45: «Ο Αχυρένιος και τα χρυσαφένια αλώνια»  (2 τμήματα) 4€/παιδί για παιδιά των τριών πρώτων τάξεων του Δημοτικού (2 τμήματα)

Τετάρτη 
09:00–11:00:«Ο Καραγκιόζης και ο στοιχειωμένος νερόμυλος»   (Θέατρο Σκιών5€/παιδί για παιδιά νηπιαγωγείου και των τριών πρώτων τάξεων Δημοτικού (2 τμήματα)
10:00–12:00:«Ο Καραγκιόζης και ο στοιχειωμένος νερόμυλος»   (Θέατρο Σκιών) 5€/παιδί για παιδιά των τριών τελευταίων τάξεων του Δημοτικού και Γυμνασίου (2 τμήματα)
11:15–12:45: «Ο Αχυρένιος και τα χρυσαφένια αλώνια»  (2 τμήματα) 4€/παιδί για παιδιά των τριών τελευταίων τάξεων του Δημοτικού (2 τμήματα)
Παρασκευή 
9:00 – 10:30: «Μύλος είναι και μιλάει, φορεσιά και τραγουδάει» (θεατρικό δρώμενο)  5€/παιδί για παιδιά νηπιαγωγείου και των τριών πρώτων τάξεων Δημοτικού  (2 τμήματα)                                                         
ή          
«Τι έχει φτερά και δεν πετάει, ποιο το ρούχο που κανείς μας δε
φοράει;» 5€/παιδί για παιδιά των τριών τελευταίων τάξεων του Δημοτικού (2 τμήματα)
11:00– 12:30: «Ένας ποταμός, ένας τροχός… μια ιστορία» (παιχνίδι ρόλων)  5€/παιδί για παιδιά της πέμπτης και της έκτης Δημοτικού και  Γυμνασίου (2 τμήματα)

Σημείωση: Παρακαλούμε, λόγω της μεγάλης ζήτησης, ενημερώστε μας σύντομα για τη συμμετοχή σας.
Επικοινωνία: Βασ. Όλγας 68, Θεσ/νίκη.  Τηλ.: 2310 889840, FAX: 2310 844848, email: lemm-th@otenet.gr
Ώρες επικοινωνίας: καθημερινά, 09:00 – 13:00, υπεύθυνη ραντεβού: κ. Άννα Ζίλφου 



ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΥ ΛΕΜΜ-Θ

Τα Εκπαιδευτικά Προγράμματα του Λαογραφικού και Εθνολογικού Μουσείου Μακεδονίας-Θράκης για το διάστημα από τον Οκτώβριο έως και τον Δεκέμβριο του 2016 απευθύνονται σε παιδιά του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού και του Γυμνασίου. Υλοποιούνται στο πλαίσιο των μόνιμων εκθέσεων του Μουσείου, «Στους Μύλους της Μακεδονίας και της Θράκης: Νερόμυλοι, Νεροπρίονα, Νεροτριβές και Μαντάνια στην Παραδοσιακή Κοινωνία» και «Μακεδονία, Θράκη: Παραδοσιακές ενδυμασίες, 1860 - 1960».
Αναλυτικότερα: 


Ο Αχυρένιος και τα χρυσαφένια αλώνια
Εργαστήρι χειροτεχνικής κατασκευής για παιδιά όλων των τάξεων του Δημοτικού

Ο Αχυρένιος, το σκιάχτρο, σας προσκαλεί να ανακαλύψετε μαζί του τον υπέροχο κόσμο του... χωράφια γεμάτα χρυσοκίτρινα στάχυα, πουλιά φοβισμένα που πετάνε μακριά και άλλα πιο γενναία που φωλιάζουν... στις τσέπες και το καπέλο του! Οι μικροί μας φίλοι θα γνωρίσουν από κοντά τον κύκλο της αγροτικής παραγωγής στην παραδοσιακή κοινωνία και με τη βοήθεια του Αχυρένιου θα μπορέσουν να θέσουν σε λειτουργία τις υδροκίνητες μηχανές του παρελθόντος! Μέσα από ομαδική αναζήτηση, κινητικά παιχνίδια και βιωματικές δραστηριότητες  οι μαθητές καλούνται να φτιάξουν στο τέλος το δικό τους σκιάχτρο, τον δικό τους Αχυρένιο, και να τον πάρουν φεύγοντας μαζί τους ως ενθύμιο της εμπειρίας τους στο Μουσείο. Σας περιμένουμε!

Σχεδιασμός – Υλοποίηση: Γιώργος Αδαμίδης, Βάλια Αμοιρίδου, μουσειολόγοι – μουσειοπαιδαγωγοί

Άλεθε μύλε μ’ άλεθε/ Μυλογυρίσματα Παραμυθιάσματα:
Μετά από μία περιήγηση των παιδιών με διαδραστικό τρόπο από ειδικούς μουσειοπαιδαγωγούς στη μόνιμη έκθεση της Υδροκίνησης,  ακολουθεί αφήγηση λαϊκών παραμυθιών από την Ανθή Θάνου, με συνοδεία ζωντανής μουσικής από τον Αλέξη Μακρή. Υλικό πλούσιο σε παραμύθια με μύλους-νερόμυλους και μυλωνάδες. Η καθημερινότητα των παλιών ανθρώπων συνδέεται άμεσα με το μύλο, αφού για να φτιάξουν ψωμί έπρεπε πρώτα να αλέσουν και για να ψήσουν έπρεπε να κόψουν ξύλα. Ένα ταξίδι στο χρόνο μέσα από τα παραμύθια. Σύνδεση του χθες με το σήμερα με γέφυρα τη φαντασία. Μια φαντασία που καλπάζει και μας μιλάει με λόγια στρογγυλά: αλώνι, μύλος, ταψί, καρβέλι, φτερωτή...γυρνάει η φτερωτή και φέρνει  σκόρπια λόγια από μακριά. Αφουγκραστείτε... τα λόγια γίνονται παραμύθια, ιστορίες, μύθοι και παραδόσεις για ξυλοκόπους και μυλωνάδες, για χειρόμυλους και νερόμυλους, για τα παγανά τους καλικάντζαρους που στ΄ αλεύρι κυλιούνται κι ύστερα ...σουτ! Ακούστε... το παραμύθι αρχίζει. Η επιλογή των παραμυθιών γίνεται με βάση την ηλικία των παιδιών. Η παράσταση για τα μικρά παιδιά με τίτλο «Άλεθε, μύλε μ’, άλεθε» περιλαμβάνει κλιμακωτά παραμύθια, ιστορίες με ζώα και μύθους ενώ τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να απολαύσουν μεγάλα μαγικά παραμύθια, διδακτικές και ευτράπελες ιστορίες και να ακούσουν τα «Μυλογυρίσματα Παραμυθιάσματα».
Μ’ αστέρια στον ποδόγυρο/ Απ’ την άκρη της κλωστής ως την άκρη της γης:
Ανέμη να γυρίσει παραμύθι ν’ αρχινήσει και η κλωστή της θα γίνει χρωματιστό φουστάνι, θα γίνει λευκό πουκαμισάκι για ένα φτωχό καλό παιδί, θα γίνει φορεσιά μ’ αστέρια στον ποδόγυρο, κεντίδια στα φαρδομάνικα, λουλούδια στο ζωνάρι, θα γίνει παραμύθι που θα ταξιδεύει από το στόμα στο αυτί κι απ’ τ’ αυτί στο στόμα... Με αφορμή την μόνιμη έκθεση του Λαογραφικού και Εθνολογικού Μουσείου Μακεδονίας Θράκης «Μακεδονία, Θράκη: Παραδοσιακές ενδυμασίες, 1860 - 1960», στην οποία γίνεται αρχικά μία περιήγηση των παιδιών με διαδραστικό τρόπο από ειδικούς μουσειοπαιδαγωγούς, επιλέγουμε τα παραμύθια και ταξιδεύουμε μέσα από τις φορεσιές σε τόπους μακρινούς κι αλλιώτικους. Η επιλογή των παραμυθιών γίνεται με βάση την ηλικία των παιδιών.
Ο Καραγκιόζης και ο στοιχειωμένος νερόμυλος
Πολλοί είναι αυτοί που πηγαίνουν στο νερόμυλο για να αλέσουν το σιτάρι τους μα εξαφανίζονται. Σαν το μαθαίνει αυτό ο Καραγκιόζης αποφασίζει να πάει στο νερόμυλο να ανακαλύψει τι συμβαίνει. Μαζί του πηγαίνει και ο φίλος του Χατζηαβάτης. Θα ανακαλύψουν οι δύο φίλοι τι συμβαίνει; Μετά από μία περιήγηση των παιδιών με διαδραστικό τρόπο από ειδικούς μουσειοπαιδαγωγούς στη μόνιμη έκθεση της Υδροκίνησης,  ακολουθεί παράσταση Θεάτρου Σκιών από τον καραγκιοζοπαίχτη Χρήστο Στανίση.
Μύλος είναι και μιλάει, φορεσιά και τραγουδάει.              
Τι έχει φτερά και δεν πετάει, ποιο το ρούχο που κανείς μας δε φοράει; :
από την Ομάδα Καλλιτεχνών Sourliboom
Θεατρικά δρώμενα με ήρωες τον Ρούλη τον Καλικαντζαρούλη και τη θεία Αγγέλα. Ο Ρούλης ξεμένει κατά λάθος στη γη, στο Νερόμυλο του κυρ-Κώστα… Αναγκάζεται,  λοιπόν, να παρατηρήσει τους ανθρώπους και τις υδροκίνητες μηχανές τους. Οι μηχανές τού αποκαλύπτουν οι ίδιες τα μυστικά τους. Η θεία Αγγέλα, το πρόσωπο που συνδυάζει την Παράδοση με το Σήμερα, υποδέχεται τα παιδιά, κάνει πλάκες, θυμάται τα παλιά και με αφορμή ένα ρούχο, ένα στολίδι, έναν τόπο διηγείται ιστορίες…
Μέσα από τη δυναμική της τέχνης και την ψυχαγωγία, τα παιδιά ξεναγούνται στις εκθέσεις του Μουσείου και συμμετέχουν σε δραστηριότητες που στόχο έχουν την καλλιέργεια των ψυχοκινητικών τους ικανοτήτων. Φράσεις-κλειδιά, ποιήματα-τραγούδια συνδυασμένα με κινήσεις και ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών εμπλουτίζουν τη δραστηριότητα.

Ένας ποταμός, ένας τροχός… μια ιστορία:
από την ομάδα των Gamecraft                                                             
Μέσα από ένα διαδραστικό παιχνίδι ρόλων οι μαθητές καλούνται να λάβουν μέρος σε μία περιπέτεια που διαδραματίζεται λίγο μετά το 1774 και την συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή, οπότε με την ανάπτυξη του εμπορίου εισάγεται νέα τεχνολογία από το εξωτερικό. Οι παίκτες θα βρεθούν στη θέση φανταστικών εμπόρων της εποχής και θα κληθούν να αποκωδικοποιήσουν τα μυστικά των υδροκίνητων μηχανών που βλέπουν στα ταξίδια τους στην Ευρώπη. Με βάση τη γνώση της τεχνολογίας του νερόμυλου που ήδη είναι γνωστός από τον 1ο αι. π.Χ., θα κληθούν να ανασυνθέσουν και να καταστήσουν λειτουργικές τις υδροκίνητες μηχανές και τελικά να μεταδώσουν αυτή τη γνώση στους συμπατριώτες τους στον Βόρειο Ελλαδικό χώρο. Τέλος τα παιδιά θα συνομιλήσουν με φανταστικούς ήρωες από διάφορα μέρη της Μακεδονίας και της Θράκης μέσω των τοπικών ενδυμασιών.
Με το παιχνίδι αυτό οι μαθητές μέσα από μία οδύσσεια… αποκομίζουν όχι μόνο την τεχνική γνώση, αλλά και γνώση ανθρωπογεωγραφίας, εθίμων και συνθηκών που διαμόρφωσαν έναν ολόκληρο πολιτισμό. Προσπαθώντας να φέρουν σε πέρας το ζητούμενο της ιστορίας στην οποία μετέχουν, αναπτύσσουν κριτική σκέψη και βρίσκουν λύσεις ώστε να ξεπεράσουν τα εμπόδια που εμφανίζονται στο δρόμο τους κατά την διάρκεια της εικονικής αυτής ‘περιπέτειας’.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου