Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2016

«Αειφορική Διαχείριση Λεκανών Απορροής Ποταμών»

«Έγκριση Εθνικού Θεματικού Δικτύου του ΚΠΕ Βελβεντού Σιάτιστας «Αειφορική Διαχείριση Λεκανών Απορροής Ποταμών»

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
ΤΑΚΤΙΚΑ ΜΕΛΗ:
Πρόεδρος Κουρούς Ιωάννης Υπεύθυνος Σχολικών Δραστ/των Δ/θμιας Εκπ/σης Κοζάνης
Αντιπρόεδρος Σαμαράς Κωνσταντίνος Υπεύθυνος ΚΠΕ Βελβεντού Σιάτιστας
Γραμματέας Τσακμάκη Σοφία Μέλος Π.Ο. του ΚΠΕ Βελβεντού Σιάτιστας
Ταμίας Ατζέμη Αναστασία Μέλος Π.Ο. του ΚΠΕ Καστοριάς
Ευσταθιάδου Άννα Εκπ/κός ΠΕ02 αποσπασμένη στο ΣΔΕ Κοζάνης
Μαστρανέστης Απόστολος Εκπ/κός ΠΕ19 Πληροφορικής του Γυμνασίου Αιανής
Ελισάβετ Φράγκου Υπεύθυνη Σχολικών Δραστ/των Π/θμιας Εκπ/σης Πέλλας
Βασιλειάδου Πολυξένη Υπεύθυνη Τεχνικός ΚΕΠΛΗΝΕΤ Κοζάνης
Παπαγεωργίου Μαρίνα Εκπρόσωπος Υπουργείου Παιδείας
ΑΝΑΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ ΜΕΛΗ
Γερματζίδης Νικόλαος Υπεύθ. του ΚΠΕ Βιστωνίδας
Βλάσης Αλέξανδρος Υπεύθυνος ΚΠΕ Κέρκυρας
Βαρέλη Σοφία Μέλος Π.Ο. ΚΠΕ Κέρκυρας
Γκούλη Δήμητρα Μέλος Π.Ο. ΚΠΕ Μελίτης
Καρυπίδης Γεώργιος Υπεύθυνος ΚΠΕ Παρανεστίου
Σολαχίδου Αναστασία Υπεύθυνη Σχολικών Δραστ/των Π/θμιας Εκπ/σης Κοζάνης
Νάση Αικατερίνη Εκπρόσωπος Υπουργείου Παιδείας

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΟΜΑΔΑ
- Σαμαράς Κωνσταντίνος, Υπεύθυνος Λειτ. ΚΠΕ Βελβεντού Σιάτιστας
- Τσιουκαρδάνης Νικόλαος, Αναπλ. Υπ. Λειτ. ΚΠΕ Βελβεντού Σιάτιστας
- Τσακμάκη Σοφία, μέλος Π.Ο. ΚΠΕ Βελβεντού Σιάτιστας
- Φουντούλη Εριφίλη, μέλος Π.Ο. ΚΠΕ Βελβεντού Σιάτιστας
- Κουρούς Ιωάννης, Υπεύθυνος Σχολικών Δραστηριοτήτων Δ/θμιας Εκπ/σης Κοζάνης
- Σολαχίδου Αναστασία, Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων Π/θμιας Εκπ/σης Κοζάνης
- Γερματζίδης Νικόλαος, Υπεύθ. ΚΠΕ Βιστωνίδας
- Τομοπούλου Ασημίνα, Αναπλ. Καθ. Τμ. Μηχ Περιβάλλοντος και Αντιρρύπανσης ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας
- Τσανακτσίδης Κων/νος, Αναπλ. Καθ. Τμ. Μηχ Περιβάλλοντος και Αντιρρύπανσης ΤΕΙ Δυτ. Μακεδονίας
- Πανάρας Γεώργιος, Λέκτορας τμ. Μηχανολόγων Μηχαν. Παν/μίου Δυτ. Μακεδονίας
- Μαρνέλης Γεώργιος, Αναπλ. Καθ. Τν Μηχαν. Περιβάλλοντος Παν/μίου Δυτ. Μακεδονίας
- Γιαννούλης Βασίλειος, Επίκ. Καθ. Παν/μίου Μακεδονίας
- Μαυροματίδης Δημήτριος, Πρόεδρος ΤΕΕ Δυτ. Μακεδονίας
- Τσικαρδάνη Ελένη, Χημικός Μηχανικός
- Αλβανός Δημήτριος, Βιολόγος, Δ/ντής Χωροταξίας & Περιβάλλοντος Περιφέρειας Δυτ. Μακεδονίας

Ο Συντονιστικός φορέας του Δικτύου έχει την υποχρέωση να υποβάλλει ετήσιο απολογισμό δράσης του Δικτύου καθώς και οικονομικό απολογισμό στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς στο Τμήμα Δ’ Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Δ/νση Σπουδών, Προγραμμάτων και Οργάνωσης Δ.Ε και στο Τμήμα Γ’ Μαθητικής Μέριμνας και Σχολικής Ζωής της Δ/νσης Σπουδών, Προγραμμάτων και Οργάνωσης Π.Ε. Οποιαδήποτε τροποποίηση στην οργάνωση και λειτουργία του Εθνικού Θεματικού Δικτύου θα τίθεται υπό την έγκριση του Τμήματος Δ’ Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Δ/νση Σπουδών, Προγραμμάτων και Οργάνωσης Δ.Ε και του Τμήματος Γ’ Μαθητικής Μέριμνας και Σχολικής Ζωής της Δ/νσης Σπουδών, Προγραμμάτων και Οργάνωσης Π.Ε..

Η ίδρυση και λειτουργία του Εθνικού Θεματικού Δικτύου «Αειφορική Διαχείριση Λεκανών Απορροής Ποταμών», υλοποιείται από το ΚΠΕ Βελβεντού Σιάτιστας, σε συνεργασία με τον Υπεύθυνο ΣχολικώνΔραστηριοτήτων Δ/θμιας Εκπ/σης Κοζάνης .
Στο συντονισμό και την υποστήριξη του δικτύου συνεργάζονται:
-Τα ΚΠΕ: Καστοριάς, Μελίτης, Γρεβενών, Κέρκυρας Βιστωνίδας, Παρανεστίου, Φιλιάτων, Μαρώνειας
- οι Δνσεις Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης Κοζάνης, και η Δ.Π.Ε. Πέλλας, μέσω των υπευθύνων Σχολ. Δραστηριοτήτων.
 - Μέσω κομβικών συνεργατών ή εκπροσώπων στα όργανα του δικτύου ΚΠΕ της χώρας
- Μέσω εκπροσώπων τους δημόσιοι φορείς και Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Δήμος Κοζάνης, Δήμος Σερβίων Βελβεντού, Δήμος Βοΐου, Αναπτυξιακή Δυτικής Μακεδονίας, Τμήμα Χωροταξίας και Περιβάλλοντος Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, Κέντρο Περιβάλλοντος Δυτικής Μακεδονίας, Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας, Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος Παράρτημα Δυτικής Μακεδονίας Περιβαλλοντικές Οργανώσεις, ΜΚΟ κα.

2. Σκοπιμότητα ίδρυσης.
 Σκοπός του Εθνικού Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης είναι ο γόνιμος προβληματισμός και η ανταλλαγή ιδεών ανάμεσα σε μαθητές, εκπαιδευτικούς και την κοινωνία (φορείς και πολίτες) σχετικά με τρόπους και πρακτικές που συνδέονται με την αειφορική διαχείριση και αξιοποίηση των υδάτινων πόρων κάθε υδατικού διαμερίσματος και η εφαρμογή της βιωματικής εκπαίδευσης και της συνεργασίας εντός και εκτός της σχολικής μονάδας που οδηγεί στην ανάπτυξη πολλαπλών γνώσεων και δεξιοτήτων, με παράλληλη και ταυτόχρονη συναισθηματική και κοινωνική εξέλιξη αναπτύσσοντας πνεύμα αλληλεγγύης, δημιουργικότητας και αγάπης προς περιβάλλον που ζουν.

3. Στόχοι
Γνωστικοί στόχοι
- Να γνωρίσουν οι μαθητές τον «κόσμο» των Λεκανών Απορροής και ό,τι αυτός περικλείει (ανθρώπινη παρουσία, φυσικό ανάγλυφο, δασοκάλυψη, κλίμα, καιρικές συνθήκες, γεωλογία μυθολογία, ιστορία, λαϊκές παραδόσεις και θρύλοι).
- Να κατανοήσουν ότι οι Λεκάνες Απορροής είναι οικοσυστήματα που κινδυνεύουν από κάθε είδους ανθρώπινες επεμβάσεις.
- Να γνωρίσουν την αξία αυτών των οικοσυστημάτων και την ανάγκη σωστής διαχείρισής τους.
- Να γνωρίσουν τις φυσικές υδρομαστεύσεις όπου συγκεντρώνονται τα νερά αυτών των λεκανών (ποτάμια, χείμαρροι, λίμνες, έλη κα)
Συναισθηματικοί στόχοι
- Να ευαισθητοποιηθούν για την αειφορική διαχείριση των Λεκανών Απορροής.
- Να αναπτύξουν κριτική , υπεύθυνη σκέψη απέναντι στα προβλήματα που σχετίζονται με την ορθή διαχείριση του περιβάλλοντος.
- Να υιοθετήσουν στάσεις και συμπεριφορές προσηλωμένες στην προστασία κάθε μνημείου της Φύσης.
Ψυχοκινητικοί στόχοι
- Να συμμετέχουν ενεργά στη διαχείριση του νερού προς την κατεύθυνση της βιωσιμότητας και της οικολογικής τους αξιοποίησης.
- Να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες προκειμένου να διεξάγουν μια έρευνα και να συλλέξουν πληροφορίες.
- Ομαδοσυνεργατικά να αναπτύξουν πρωτοβουλίες και να προβούν σε δράσεις με στόχο την γνωριμία των Λεκανών Απορροής από το ευρύτερο κοινό και την προστασία τους από πολυάριθμους κινδύνους.
4. Θεματικές ενότητες
- Αειφορική διαχείριση και Βιώσιμη ανάπτυξη
- Νερό, κύκλος νερού
- Λεκάνη Απορροής, Υδρογραφικό δίκτυο, Υδροκρίτης
- Χείμαρροι, ποτάμια,
- Χλωρίδα, πανίδα
- Γεωλογία
- Προστατευόμενες περιοχές
- Ανθρώπινες παρεμβάσεις
- Μυθολογία, ιστορία λαογραφία
5. Αντικείμενο και Μεθοδολογία της εργασίας
Διεπιστημονική – διαθεματική προσέγγιση, μέθοδος project , Βιωματική προσέγγιση, προσομοίωση, περιβαλλοντικά παιχνίδια , εργασία σε ομάδες, συστημική του παρατηρητή .
6. Χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης και διάρκεια
Το Δίκτυο θα έχει διάρκεια τρία (3) έτη. Με την ολοκλήρωση της τριετίας θα γίνει αξιολόγηση των αποτελεσμάτων και θα εκτιμηθεί η δυνατότητα (ή η αναγκαιότητα) συνέχισής του για έναν ή περισσότερους κύκλους που πλέον θα είναι διετείς λόγω απόκτησης εμπειρίας.
Η ένταξη μιας σχολικής ομάδας στο δίκτυο θα πρέπει να είναι τουλάχιστον διετής.
7. Επιμορφωτικό πρόγραμμα - Επικοινωνιακό πλαίσιο – Μεθοδολογία - Αξιολόγηση
Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στο δίκτυο (σε πιλοτικές - καινοτόμες δραστηριότητες) και υποστήριξη των περιβαλλοντικών ομάδων των σχολείων με κατάλληλο ηλεκτρονικό ή και έντυπο εκπαιδευτικό υλικό.
1. Βιωματική προσέγγιση με την ανάπτυξη δραστηριοτήτων πεδίου, πειραμάτων, παρατηρήσεων, μετρήσεων, εκπαιδευτικών επισκέψεων και παιχνιδιών.
2. Συνεργασία σχολείων του δικτύου και ομαδική εργασία σε επίπεδο σχολείου, με παράλληλη ενθάρρυνση της ατομικής πρωτοβουλίας και δημιουργικότητας.
3. Διεπιστημονική θεώρηση μέσω της εμπλοκής όσο το δυνατόν περισσότερων επιστημονικών κλάδων.
4. Δημοκρατικός διάλογος για τη σύνθεση διαφορετικών απόψεων και προτάσεων για ανάληψη κοινής δράσης.
Ζητούμενο είναι το άνοιγμα του δικτύου στην κοινωνία μέσω της ανάπτυξης συνεργασιών με τις τοπικές κοινωνίες όπως η Τοπική Αυτοδιοίκηση, Υπηρεσίες, Επαγγελματικές Οργανώσεις, Σύλλογοι και Φορείς, αλλά και Οικολογικές Οργανώσεις, τοπικές, εθνικές και διεθνείς, Ενώσεις Πολιτών, κ.ά.

Η αξιολόγηση θα είναι διαρκής. Η διαμορφωτική αξιολόγηση θα γίνεται μέσω των συνεργασιών και του επικοινωνιακού πλαισίου του Δικτύου. Τελική αξιολόγηση θα γίνεται με τη λήξη κάθε σχολικής χρονιάς καθώς και στο τέλος της τριετούς λειτουργίας.

Η σχετική αίτηση ένταξης στο Δίκτυο, έχει αποσταλεί στις σχολικές μονάδες!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου