Αγαπητοί συνεργάτες,
Σε συνέχεια των σχετικών εγκυκλίων για την πραγματοποίηση
της Εβδομάδας Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΕΠΕ), θέτουμε υπόψη σας τα ακόλουθα:
Το ΚΠΕ Έδεσσας Γιαννιτσών την τελευταία τριετία έχει
εργαστεί εποικοδομητικά, μεταξύ άλλων
και για τις θεματικές στις οποίες αναφέρεται η φετινή Εβδομάδα Περιβαλλοντικής
Εκπαίδευσης. Αποτέλεσμα αυτών των προσπαθειών είναι ο σχεδιασμός και η
λειτουργία της Κοινότητας Μάθησης & Πρακτικής των Σχολικών Κηπουρών, το
ομώνυμο ιστολόγιο, καθώς και το ιστολόγιο ΦωτογραφίΖΩ. Η επιστημονικότητα των
ανωτέρω εκπαιδευτικών εργαλείων έχει κριθεί επανειλημμένα από δημοσιεύσεις σε
διεθνή περιοδικά και ανακοινώσεις σε διεθνή επιστημονικά συνέδρια με κριτές. Η
λειτουργία τους στηρίχθηκε κατά ένα μεγάλο μέρος σε εθελοντικού χαρακτήρα
συνεργασίες με μέλη της Πανεπιστημιακής Κοινότητας και στον εθελοντισμό των
μελών της Παιδαγωγική Ομάδα (ΠΟ) του Κέντρου μας.
Σήμερα, όσο ποτέ άλλοτε, αναδεικνύεται η ανάγκη
χρησιμοποίησής τους προς όφελος των πολλών. Γι΄ αυτόν τον λόγο η ΠΟ του ΚΠΕ
Έδεσσας Γιαννιτσών εισηγείται την αξιοποίηση
των προαναφερόμενων ιστολογίων και της Κοινότητας Μάθησης &
Πρακτικής των Σχολικών Κηπουρών, προς υποστήριξη των δράσεων της ΕΠΕ σε όλη την
επικράτεια, τόσο σε επίπεδο στελεχών όσο και εκπαιδευτικών και μαθητών, αλλά στη
συνέχεια και για τον γραμματισμό των μαθητών που γίνονται αποδέκτες της
Εκπαίδευσης για την Αειφορία. Συγκεκριμένα προτείνεται η υιοθέτηση και προώθηση
της ιδέας αξιοποίησης των πληροφοριών και των εκπαιδευτικών εργαλείων που φιλοξενούνται στο διευκρινιστικό κείμενο
που ακολουθεί.
Στη διάθεσή σας για την οποία επιπλέον διασαφήνιση.
Η ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
ΣΟΦΙΑ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Σκοπός αυτού του
κειμένου είναι, στο πλαίσιο της φετινής Εβδομάδας Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης,
να ενημερώσει τη Σχολική Κοινότητα για τη λειτουργία
Ι. ΤΗΣ
ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΜΑΘΗΣΗΣ
ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΤΩΝ «ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΚΗΠΟΥΡΩΝ» και τα πρώτα βήματα της συμμετοχής σε αυτήν.
Η συγκεκριμένη Διαδικτυακή Κοινότητα είναι «γέννημα θρέμμα» της Εκπαιδευτικής
Κοινότητας και εκκολάφθηκε μέσα στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ). Η πρόσβαση
στην Κοινότητα Μάθησης και Πρακτικής των Σχολικών Κηπουρών επιτυγχάνεται μέσω
της ηλεκτρονικής της πλατφόρμας στη διεύθυνση:
Η Διαδικτυακή Κοινότητα των Κηπουρών, όπως ονομάζεται χάρη συντομίας, είναι ο χώρος όπου οι ομάδες
των σχολικών κηπουρών επικοινωνούν,
συνεργάζονται, μαθαίνουν και προβάλουν
το έργο τους στην ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα. Διαμορφώνεται από τη
συνεισφορά σε περιεχόμενο και την αλληλεπίδραση των μελών της.
1. Δομή της Διαδικτυακής Κοινότητας
Η Διαδικτυακή Κοινότητα
έχει δύο βασικούς χώρους: το
Ιστολόγιο και την
Ομάδα.
Α. Το Ιστολόγιο
Ο δημόσιος χώρος της Κοινότητας παρέχεται στο Ιστολόγιο που είναι προσβάσιμο στη διεύθυνση: http://blogs.sch.gr/schoolgardens/ .
Στο Ιστολόγιο μπορούν να συμμετέχουν όλα τα μέλη της
Σχολικής Κοινότητας
-εκπαιδευτικοί και μαθητές-, επομένως και τα μέλη της Ομάδας “Σχολικοί Κηπουροί”. Η πρόσβαση στο Ιστολόγιο είναι
ελεύθερη προς όλους τους επισκέπτες του. Στο
Ιστολόγιο μπορείτε μεταξύ άλλων να:
●
βρείτε βασικές
πληροφορίες για την Κοινότητα και το Δίκτυο των σχολικών κηπουρών π.χ. ποιες
άλλες ομάδες συμμετέχουν.
●
αντλείτε εκπαιδευτικό
υλικό για την κηπουρική και ιδέες για τη μαθησιακή αξιοποίηση των σχολικών κήπων
●
ενημερωθείτε για τα νέα
και τις εκδηλώσεις της κοινότητας
●
αναγνώστε άρθρα σχετικά
με την Κοινότητα των σχολικών κηπουρών
●
δημοσιεύετε άρθρα
σχετικά με την Κοινότητα των σχολικών κηπουρών (μόνο για τα μέλη της Ομάδας “Σχολικοί Κηπουροί”)
●
σχολιάζετε άρθρα των άλλων ομάδων(μόνο για τα μέλη της Ομάδας “Σχολικοί Κηπουροί”)
●
υποβάλετε ερωτήσεις
στους ειδικούς γεωπόνους της Κοινότητας και στους υπόλοιπους κηπουρούς μέσα από
την επιλογή «Ρωτήστε τον κηπουρό» (μόνο για τα μέλη της Ομάδας “Σχολικοί Κηπουροί”)
Το περιεχόμενο του
Ιστολογίου διαμορφώνεται κατά κύριο λόγο από τις συνεισφορές των μελών της
Κοινότητας. Το Ιστολόγιο επίσης αποτελεί το σημείο επικοινωνίας των Σχολικών Κηπουρών
με την υπόλοιπη εκπαιδευτική και ευρύτερη κοινότητα.
Β. Η Ομάδα
Η Ομάδα ονομάζεται “Σχολικοί Κηπουροί”
και είναι προσβάσιμη στη διεύθυνση: http://blogs.sch.gr/groups/schoolgardens/
Όπως όλες οι Ομάδες του
Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου διαθέτει:
●
Αρχεία: xώρος όπου τα μέλη μπορούν να ανεβάζουν αρχεία όπως παρουσιάσεις, σημειώσεις, έγγραφα
κλπ
●
Ημερολόγιο εκδηλώσεων: για την ανάρτηση συναντήσεων, εκδηλώσεων, ημερίδων και τον συντονισμό των
μελών της κοινότητας.
●
Συζητήσεις:
σύστημα ασύγχρονης συζήτησης όπου τα μέλη ανταλλάσσουν απόψεις, γνώσεις και
αλληλεπιδρούν διαλογικά.
Για να γίνει κανείς
μέλος στην ομάδα πρέπει α)να διαθέτει στοιχεία σύνδεσης (mail) στο Πανελλήνιο
Σχολικό Δίκτυο και β)να υποβάλει αίτημα συμμετοχής. Προτείνουμε να συμμετέχει
τουλάχιστον με έναν συντονιστή
εκπαιδευτικό κάθε σχολείο. Οι μαθητές που διαθέτουν λογαριασμό στο Πανελλήνιο
Σχολικό Δίκτυο επίσης μπορούν να συμμετέχουν ως μέλη.
Η ομάδα είναι κλειστή
στο ευρύτερο κοινό και πρόσβαση στα αρχεία, τις συζητήσεις κλπ έχουν μόνο τα
εγκεκριμένα μέλη. Αποτελεί δηλαδή τον “ιδιωτικό” χώρο της Κοινότητας.
2. Υποστήριξη-Συντονισμός
Αναλυτικές οδηγίες για
τη χρήση των ιστολογίων του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου μπορείτε να βρείτε στη
διεύθυνση: http://blogs.sch.gr/manuals/
Ιδιοκτήτης και
διαχειριστής της ομάδας “Σχολικοί Κηπουροί” και του αντίστοιχου ιστολογίου είναι το ΚΠΕ Έδεσσας Γιαννιτσών.
Τεχνική υποστήριξη και
πληροφορίες για την Ομάδα “Σχολικοί Κηπουροί” παρέχονται από τα μέλη της
Παιδαγωγικής Ομάδας του ΚΠΕ Έδεσσας-Γιαννιτσών (τηλέφωνο 23810 51337, mail@kpe-edess.pel.sch.gr).
3. Το πρώτο βήμα
Εγγραφή στην Ομάδα
Για τη συμμετοχή σας
στην Κοινότητα θα πρέπει αρχικά ο εκπαιδευτικός συντονιστής της ομάδας σχολικών
κηπουρών κάθε σχολείου και προαιρετικά ο
διευθυντής και οι μαθητές μέλη να επισκεφτούν τη σελίδα: http://blogs.sch.gr/groups/schoolgardens/ της ομάδας και αφού συνδεθούν στο ΠΣΔ με τα στοιχεία του λογαριασμού τους
(όνομα χρήστη και συνθηματικό) (δείτε Εικόνα 1)
να υποβάλλουν αίτημα για συμμετοχή στην Kοινότητα (δείτε Εικόνα 2).
Το αίτημα σύντομα θα
εγκριθεί από τους συντονιστές της Κοινότητας και πλέον ο χρήστης θα έχει
πρόσβαση στις λειτουργίες της ομάδας και του ιστολογίου την επόμενη φορά που θα
συνδεθεί.
Με την εγγραφή της
μαθητικής ομάδας σας στην Κοινότητα, θα εξοικειωθείτε* σε ένα βαθμό με το
περιβάλλον ώστε να προχωρήσουμε και σε επόμενες δράσεις στη Διαδικτυακή
Κοινότητα. *Συμβουλή προς τους
εκπαιδευτικούς: Γενικά θα ήταν καλό να πειραματιστείτε και να γνωρίσετε το
περιβάλλον πρώτα εσείς και κατόπιν οι μαθητές. Προτείνεται επίσης να
γνωστοποιήσετε τη διεύθυνση της Κοινότητας σε όσους πιστεύετε ότι μπορεί να
ενδιαφέρει, καθώς και να την αναρτήσετε
στο ιστολόγιό σας, στην ιστοσελίδα του σχολείου σας κλπ.
Η ΠΟ του ΚΠΕ Έδεσσας
Γιαννιτσών είναι στη διάθεση σας να παράσχει
κάθε δυνατή υποστήριξη. Παρατηρήσεις, διορθώσεις και κάθε τι που θα βελτιώσει
την Κοινότητα είναι επίσης ευπρόσδεκτα. Μην ξεχνάτε ότι η Κοινότητα «Σχολικοί Κηπουροί»
είναι ο κοινός διαδικτυακός «Σχολικός μας κήπος».
ΙΙ. ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ «ΦωτογραφίΖΩ»
Το ιστολόγιο «ΦωτογραφίΖΩ» βρίσκεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://blogs.sch.gr/fotografizo/ και έχει ως αποστολή τη θεωρητική, εικαστική και τεχνολογική άτυπη εκπαίδευση των επισκεπτών του στους τομείς της φωτογραφίας και της παιδαγωγικής. Στόχος του είναι ο επισκέπτης μαθητής ή εκπαιδευτικός, να εφοδιαστεί με τις απαραίτητες γνώσεις και τα κατάλληλα
ερεθίσματα ώστε να «αρθρώνει» δημιουργικά τις προσωπικές του θέσεις και καινοτόμες σκέψεις για τη ζωή και τους «άλλους». Άλλοτε ως εκπαιδευτής (φωτογράφος / αρθρογράφος) και άλλοτε ως εκπαιδευόμενος (επισκέπτης), κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας έχει
την ευκαιρία να δρα δημιουργικά προς χάριν της μάθησης, καθώς θα
ενστερνίζεται τη «σημαία» του ιστολογίου
:
«ΦωτογραφίΖΩ … με την προοπτική
απεικονίσεις της φύσης ή του ανθρώπινου πολιτισμού να
μεταμορφώνονται σε αποτυπώματα της άυλης πνευματικής (πολιτιστικής και
προσωπικής) κληρονομιάς μου.
ΠροσεγγίΖΩ, σχολιάΖΩ … μια φωτογραφία με στόχο τη
μελέτη και έρευνα του σύγχρονου οπτικού πολιτισμού και τη δημιουργική ανάπτυξη
μιας κριτικής ματιάς στον κόσμο που με περιβάλλει, καθώς και στον μέσα μου
κόσμο.
ΠροσδιορίΖΩ και αυτοπροσδιορίζομαι με αφόρμηση … μια
φωτογραφία».
Στο πλαίσιο λοιπόν της
φετινής Εβδομάδας Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, η Παιδαγωγική Ομάδα του ΚΠΕ
Έδεσσας Γιαννιτσών, η οποία σχεδίασε και λειτουργεί το συγκεκριμένο ιστολόγιο,
στέκει υποστηρικτικά προς τη Σχολική Κοινότητα. Καλεί εκπαιδευτικούς και
μαθητές που προτίθενται να συμμετάσχουν σε αυτήν με φωτογραφίες που έχουν ως
θέμα «Το φυσικό περιβάλλον της περιοχής
μου το Φθινόπωρο», να επισκεφθούν το ιστολόγιο «ΦωτογραφίΖΩ» για να:
- πληροφορηθούν για
τη λήψη φωτογραφίας τοπίου μέσα από βίντεο
και βιβλία που φιλοξενούνται σε αυτό
- πληροφορηθούν
αναφορικά με προτεινόμενους στο
ιστολόγιο τρόπους αξιοποίησης μιας
φωτογραφίας ως σπονδυλωτό μέρος εκπαιδευτικής παρέμβασης και επομένως
έτσι να διευκολυνθούν στη
διαδικασία να ανακύψουν «θέματα για σχολικά περιβαλλοντικά προγράμματα»
όπως αναγράφεται στις σχετικές εγκυκλίους του ΥΠΠΕΘ
- αξιοποιήσουν
σχεδιαστικά διδακτικά μοντέλα που παρατίθενται στο ιστολόγιο (ενδεικτικά
επιλέξτε κατηγορία: αγροοικοσυστήματα-αυτάρκεια, δομημένο περιβάλλον, νερό
και βιώσιμη ανάπτυξη)
- φιλοξενηθεί το έργο
τους (φωτογραφία συνοδεία μαθησιακού σχεδιασμού αξιοποίησής της) προς
ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των υπολοίπων μελών της Σχολικής Κοινότητας.
ΙΙΙ. των ανωτέρω ιστολογίων ως υποστηρικτικών τεχνολογικών εκπαιδευτικών
εργαλείων στο έργο των Υπευθύνων Σχ. Δραστηριοτήτων/Περιβαλλοντικής
Εκπαίδευσης, τόσο στο πλαίσιο της Εβδομάδας όσο και σε άλλες δράσεις τους (πχ
μαθητικοί διαγωνισμοί φωτογραφίας, εκπαίδευση μαθητών/εκπαιδευτικών με χρήση
του φιλοξενούμενου εκπαιδευτικού υλικού και των αναρτημένων άρθρων,
διαδικτυακές συζητήσεις για επίκαιρα θέματα όπως η διατροφή, οι βιολογικές καλλιέργειες
κλπ).
Η Παιδαγωγική Ομάδα του ΚΠΕ
Έδεσσας Γιαννιτσών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου